امروز: شنبه ( ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ )
زایمان راحت ممکن است؟ از کجا بفهمیم زایمان راحتی داریم؟

زایمان راحت ممکن است؟ از کجا بفهمیم زایمان راحتی داریم؟

بیشتر خانم‌ها پیش از بارداری و زایمان خود به عواملی گوناگونی چون خوردنی های دوران بارداری برای زیبایی بچه و غیره فکر می‌کنند؛ اما اغلب نمی‌دانند راهکارهایی برای زایمان راحت هم وجود دارد! همین موضوع باعث می‌شود در زمان وضع حمل خود شرایط سختی داشته باشند. این مسئله باعث شد در این مقاله از وب مد به بررسی راهکارهای زایمان راحت بپردازیم و نشانه‌هایی که خبر از یک وضع حمل سخت می‌دهند را نیز برای شما خوانندگان عزیز ذکر کنیم تا اطلاعات‌تان در این باره افزایش یابد. با وب مد همراه باشید.

راه های آسان شدن زایمان طبیعی
برای تجربه یک زایمان طبیعی راحت باید از راهکارهایی که در ادامه ذکر می‌کنیم استفاده نمایید.

برنامه‌ریزی برای زایمان

در چند سال گذشته ثابت شده که بانوان می‌توانند با برنامه‌ریزی برای وضع حمل خود، زایمان راحت‌تری را تجربه کنند؛ برای مثال آن‌ها می‌توانند چک لیستی از کارهایی که باید در این روز انجام دهند را برای جلوگیری از فراموشی خود، تهیه کنند. البته همیشه هم قرار نیست همه اتفاقات طبق برنامه‌های از قبل تعیین شده پیش رود؛ اما یادداشت بعضی از موارد احساس بهتری را در زنان باردار ایجاد می‌کند و به این شکل وضع حمل برای آن‌ها راحت‌تر می‌شود.

موضوعاتی که می‌توانید در برنامه خود به آن‌ها بپردازید، عبارت‌اند از:

  • دوست دارید چه کسی همراه شما در اتاق زایمان حضور داشته باشد؟
  • ترجیح می‌دهید در چه محیطی وضع حمل کنید؟
  • به نظر شما چه کارهایی زایمان شما را راحت‌تر می‌کند؟ (توپ زایمان، پیاده‌روی و غیره)
  • آیا دوست دارید فرزند شما بعد از زایمان در اتاق خودتان باشد؟
  • آیا می‌خواهید برای اولین‌بار او را با شیر خود تغذیه کنید یا شیر خشک؟

با پاسخ دادن به همه این سوالات، ذهن‌تان را برای یک زایمان راحت آماده‌ می‌کنید.

حفظ تناسب اندام در دوران بارداری

شاید جالب باشد برایتان که بدانید با حفظ تناسب اندام در دوران بارداری، وضع حمل ساده‌تری خواهید داشت! خانم تکوا کینگ (از پزشکان زنان و زایمان بسیار معروف آمریکایی) می‌گوید: «زنانی که خوش فرم‌تر هستند، راحت‌تر زایمان می‌کنند؛ زیرا تناسب اندام و استقامت بدن آن‌ها کمک می‌کند درد و فشار وضع حمل را بهتر تحمل کنند» این درحالی که اغلب خانم‌ها در دوران بارداری هیچ نظارتی بر تناسب اندام خود ندارند و حتی به‌طور کامل ورزش را کنار می‌گذارند. علم پزشکی امروز ثابت کرده زنان باردار نیز به ورزش و برنامه تغذیه درست نیاز دارند؛ بنابراین اگر می‌خواهید فرزند خود را راحت‌تر به دنیا بیاورید، به این موضوعات توجه ویژه داشته باشید.

شرکت در کلاس‌های زایمان

خوشبختانه در چند سال اخیر کلاس‌های بسیار مفیدی در زمینه زایمان راحت برگزار می‌شود که خانم‌های باردار می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند. در این کلاس‌ها تمامی نکات و مسائل مهم زایمان، توسط افرادی با تجربه بیان می‌شود تا بانوان اطلاعات خود را افزایش دهند و در نتیجه وضع حمل بهتری داشته باشند.

تجسم

تجسم ذهنی زایمان از قبل، راهکاری عالی دیگری است که می‌تواند وضع حمل را ساده‌تر کند. برای مثال شما می‌توانید در ذهن خود تمام اتفاقات روز زایمان را تصور کنید تا آرام آرام ترستان نسبت به این مسئله از بین برود.

یوگا

جانت بالاسکاس، مربی بریتانیایی زایمان و نویسنده کتاب تولد فعال معتقد است، یوگا بدن را برای ایستادن در هنگام زایمان آماده می‌کند؛ از این رو او به همه بانوان پیشنهاد می‌کند در دوران بارداری خود، یوگا انجام دهند. البته که یوگا فواید دیگری هم دارد. برای مثال در یوگا می‌توانید تمرینات تنفسی عالی برای وضع حمل راحت بیاموزید و به این شکل به سادگی فرزند خود را به دنیا بیاورید.

ماساژ

آخرین پیشنهاد ما به شما برای زایمان راحت‌تر ماساژ است. با ماساژ می‌توانید ماهیچه‌های درگیر در زایمان را منعطف کنید و دردهایی چون کمردرد و غیره را از بین ببرید.

دعا برای زایمان راحت و زود

خوشبختانه در دین مبین اسلام، برای زایمان راحت دستورالعمل‌ها و دعاهایی گوناگونی ذکر شده که با کمک آن‌ها می‌توانید مراحل وضع حمل خود را با آرامش و استرس کمتری بگذرانید. دعاهایی که در ادامه ذکر می‌کنیم جزو اثربخش‌ترین مواردی است که برای زایمان راحت ذکر شده:

امام باقر به مردی که به دلیل وضع حمل بسیار سخت زن خود به ایشان مراجعه کرده بود، آیات زیر را توصیه کردند.

«فَأَجَاءَهَا الْمَخَاضُ إِلَى جِذْعِ النَّخْلَةِ قَالَتْ يَا لَيْتَنِى مِتُّ قَبْلَ هَـذَا وَكُنْتُ نَسْيًا مَنْسِيًّا * فَنَادَيهَا مِنْ تَحْتِهَا أَنْ لاَ تَحْزَنِى قَدْ جَعَلَ رَبُّکِ تَحْتَکِ سَرِيًّا * وَهُزِّى إِلَيْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْکِ رُطَبًا جَنِيًّا»

«وَاللَّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ.»

«كَذَلِكَ اُخْرُجْ أَيُّهَا اَلطَّلْقُ اُخْرُجْ بِإِذْنِ اَللَّهِ.»

(هر سه آیه را باید پشت سرهم بخوانید)

دعای دیگری که از امام علی (ع) برای زایمان راحت نقل قول شده عبارت است از:

«حی وَلَدَتْ مَرْیَمُ وَ مَرْیَمُ وَلَدَتْ حی، یَا حَیُّ اهْبِطْ إِلَى الْأَرْضِ السَّاعَةَ بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى».

بهترین سوره‌های قرآن برای زایمان طبیعی راحت

  • سه بار سوره فلق و ناس
  • سوره انشقاق
  • سه بار آیه الکرسی
  • سه بار سوره حمد

خانم‌های باردار با خواندن سوره‌های توصیه شده از طرف اهل بیت در دوران بارداری و با یاری خداوند وضع حمل ساده‌تری را تجربه کنند.

علائمی که نشان می‌دهد زایمان سختی در پیش دارید

نشانه‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مطمئن شوید که زایمان سختی در پیش دارید. این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

دیابت بارداری

یکی از این عوامل بسیار مهم دیابت بارداری است. متاسفانه این مشکل در بعضی از خانم‌های باردار رخ می‌دهد و موجب زایمان سخت در آن‌ها می‌شود. تنها راه شما برای کاهش خطرات این بیماری، تغذیه سالم است؛ یعنی سعی کنید از غذاهایی سالم و  با قند پایین در دوران باردرای خود استفاده کنید تا خطرات را کاهش دهید.

عدم آمادگی ذهنی

بسیاری از بانوان بدون اطلاع از شرایط پیش رو و بدون آمادگی ذهنی لازم برای زایمان حاضر می‌شوند. پیش‌بینی اوضاع و کمک گرفتن از افراد پشتیبان در این مسیر به شما باعث می‌شود، وضع حمل ساده‌تری داشته باشید؛ پس این موضوع را دست کم نگیرید و آگاهی خود را نسبت به اتفاقات روز زایمان بالا ببرید. حتی اگر لازم است با پزشک خود مشورت نمایید تا راهکارهایی را برای کاهش ترس و اضطراب با شما در میان بگذارد.

ترس

تحقیقات ثابت کرده افرادی که ترس بیشتری از زایمان دارند، وضع حمل سخت‌تری را تجربه کرده‌اند. باید بپذیرید قدرت ذهن و تفکر شما در این زمینه هم موثر است، پس باید پیش از فرارسیدن زمان زایمان، تمام ترس‌های خود را از بین ببرید. شما می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید و تمام ترس‌ها و نگرانی‌هایتان را با ایشان در میان بگذارید یا حتی با روانشناسی آگاه گفت‌وگو داشته باشید تا شما را از نظر ذهنی برای این فرآیند آماده کند.

فیبروم‌های رحمی

فیبروم‌های رحمی اغلب غیرسرطانی هستند و ضرری برای خانم‌ها ندارند تا جایی که حتی بعضی مواقع افراد، متوجه آن نمی‌شوند. با این حال این فیبروم‌ها در زمان زایمان دردسرساز می‌شوند.

متاسفانه زنانی که دچار این نوع فیبروم‌ها هستند بیشتر از افراد دیگر دچار زایمان زودرس، خونریزی شدید یا جفت سرراهی می‌شوند؛ از این رو همه خانم‌ها قبل از اقدام برای بارداری باید از سلامت رحم خود اطمینان حاصل کنند.

با استفاده از راهکارهایی که در این مقاله ذکر کردیم می‌توانید زایمانی راحت‌ را برای خود رقم بزنید.

 

 

منبع

درباره‌ی webmod

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *