امروز: یکشنبه ( ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ )
جملات تربیتی برای والدین فرزندان موفق

جملات تربیتی برای والدین فرزندان موفق در سال 2024

کلمات بیش از آنچه که در تصور شماست بر زندگی و آینده ما تاثیر می‌گذارند؛ وقتی از کودکی درست تربیت نشویم، در بزرگسالی موفقیتی کسب نمی‌کنیم. با این اوصاف والدین باید دقت و توجه بیشتری به کلمات خود داشته باشند و با سخنانی اشتباه، آینده فرزند خود را خراب نکنند. ما در این مقاله به بررسی جملات تربیتی برای والدین و بهترین نکاتی که همیشه باید به آن‌ها توجه داشته باشند؛ می‌پردازیم.

جملات تربیتی برای والدین فرزندان موفق

نتایج تحقیقات گوناگون نشان می‌دهد ارتباط میان کودکان با والدین، تاثیر زیادی برای آینده آن‌ها دارد؛ یعنی اگر پدرومادرها می‌خواهند فرزندی موفق و ثروتمند داشته باشند، باید روابط خوبی را با آن‌ها برقرار کنند. در ادامه مهم‌ترین جملات تربیتی برای والدین را ذکر می‌کنیم.

«ما پول توجیبی تو را افزایش می‌دهیم تا بتوانی هرچیزی که نیاز داری با آن تهیه کنی»

تجربه ثابت کرده افرادی که از دوران کودکی خود ارزش پول را درک می‌کنند، در بزرگسالی موفق‌تر هستند. آزمایشات انجام شده روی طیف گسترده‌ای از والدین (از نظر اجتماعی- اقتصادی) نشان می‌دهد، پدرومادرهایی که همیشه پول کمتری را به فرزندان خود می‌دادند و از آن‌ها می‌خواستند برای باقی هزینه‌های خود زحمت بکشند، فرزندانی بسیار موفق‌تر از سایر والدین داشتند. برای مثال نایلا یکی از همین دانش‌آموزان است که قصد داشت به زودی به فرانسه سفر کند؛ اما مادرش تنها پرداخت نیمی از هزینه‌های او را برعهده گرفت. این موضوع باعث شد نایلا تمام تعطیلات خود را صرف اموری چون چمن‌زنی، نگهداری کودکان، نگهداری از حیوانات خانگی و آموزش شنا کند تا بتواند پول موردنیاز خود را به دست بیاورد. بعدها نایلا گفت تمام کارهایی که در آن تعطیلات برای کسب درآمد انجام داده، باعث رشد فکری او شده است.

«من به شما اعتماد ندارند؛ به همین خاطر تکالیفت را بررسی کرده و اشتباهاتت را نیز تصحیح کردم»

این یکی از بدترین جملات تربیتی برای والدین است که می‌تواند تاثیر منفی بزرگی بر فرزندان بگذارد. والدین موفق بر اهمیت مسئولیت‌پذیری کودکان واقف هستند و همیشه از آن‌ها می‌خواهند که مالکیت خود را به دست گرفته و از اشتباهاتشان درس بگیرند تا به این صورت اعتمادبه‌نفس بیشتری هم داشته باشند. اما این موضوع تنها مربوط به تکالیف مدرسه کودکان نیست، بلکه تمام ابعاد زندگی آن‌ها را در بر می‌گیرد.

بگذارید برای فهم دقیق این موضوع جان ارو را مثال بزنیم. جان یکی از موفق‌ترین کارآفرینان جوان است که قبل از فارغ‌التحصیلی، کالج را رها و شرکت فناوری Mutual Mobile را راه‌اندازی کرد. (این شرکت تا به امروز بیش از 200 میلیون دلار درآمد داشته است)

او در کودکی به همراه دوستانش روزنامه‌ای را چاپ کرد و در آن از اتفاقات مدرسه خود نوشت، اما مدیران مدرسه از این موضوع بسیار ناراحت شدند و دوستانش نیز برسراین مسئله با والدین خود به اختلاف برخوردند. اما والدین جان با خوش‌رویی از او خواستند تا اشتباهات خود را تصحیح کند. جان‌ ارو بعدها گفت: «دانستن اینکه پدر و مادرم از من حمایت می‌کنند، حتی زمانی که کار اشتباهی انجام داده بودم، باعث شد سخت‌تر از همیشه تلاش کنم تا به آنها نشان دهم حق دارند که به من ایمان داشته باشند»

جملات تربیتی برای والدین فرزندان موفق و باهوش

«تا زمانی که نمراتت بهبود نیابد، بعد از مدرسه نمی‌توانی به فعالیت‌های متفرقه بپردازی»

این جمله یکی دیگر از بدترین جملات تربیتی برای والدین است که می‌تواند فرزندان آن‌ها را از موفقیت و ثروت در آینده دور کند. درواقع بسیاری از پدرومادرها از علایق اصلی فرزندان خود اطلاعی ندارند و تصور می‌کنند که تنها راه موفقیت آن‌ها درس و تحصیل است؛ در حالی که اینطور نیست. بسیاری از کودکان رویاهایی خارج از درس و مدرسه دارند؛ از این رو برای دنبال کردن آن‌ها به زمان نیاز دارند. حال اگر والدینشان آن‌ها را محدود کنند؛ هیچگاه به آرزوی بزرگ خود دست نمی‌یابند.

جان چو، کارگردان فیلم‌های پرفروشی مانند «آسیایی‌های ثروتمند دیوانه» از زمانی که کلاس دوم بود، علاقه زیادی به ساخت فیلم داشت. والدین مهاجر او رستورانی را اداره می‌کردند و امیدوار بودند که او با کار سخت به رویاهایش دست یابد، اما هرگز به ذهنشان خطور نمی‌کرد که آرزوی اصلی فرزندشان فیلم‌سازی باشد.

یک شب مادر جون متوجه شد که او به جای تکالیفش روی ساخت یک ویدیو تمرکز کرده؛ او از این موضوع به شدت ناراحت شد و فرزند خود را از انجام این کار نهی کرد. اما جون با گریه گفت: فیلم‌سازی تنها آرزوی قلبی من است. روز بعد مادر از او خواست تمام تلاشش را برای بهترین بودن در این صنعت انجام دهد تا به خواسته‌ها و آرزوهایش دست یابد.

اگر مادر جون در آن زمان مانع فرزند خود شده بود؛ حالا هیچ کس شاهد فیلم‌های جذابش نبود.

«اگر برای درس‌هایت نمرات خوبی دریافت کنی، به تو پول می‌دهم»

از دیگر جملات تاکیدی برای تربیت فرزند که والدین نباید از آن استفاده ‌کنند، می‌توان به «اگر برای درس‌های نمرات خوبی دریافت کنی، به تو پول می‌دهم» اشاره کرد. والدین عالی می‌دانند که باج دادن در قبال پول و غیره تنها فرزندانشان را از موفقیت و کسب ثروت در آینده دور می‌کند؛ پس آن‌ها را وادار به تحصیل نمی‌کنند و از طرفی از آن‌ها می‌خواهند که برای علایق و اشتیاق خود بجنگند.

برای کسب اطلاعات بیشتر: زایمان راحت ممکن است؟ از کجا بفهمیم زایمان راحتی داریم؟

نکات مهم تربیتی برای والدین فرزندان موفق

در این بخش چند نکته مهم را ذکر می‌کنیم با استفاده از آن‌ها می‌توانید والدین بهتری برای فرزندان خود باشید.

الگویی خوبی باشید

قدم اول این است که الگوی خوبی برای او باشید؛ کودکان تمام کارهای والدین خود را تکرار می‌کنند؛ پس اگر می‌خواهید فرزندتان رفتار مناسبی داشته باشند، آنچه که دوست دارید را انجام دهید تا آن‌ها تکرار کنند. برای مثال پیاده‌روی کردن روزانه پدرومادرها، کودکان را به ورزش علاقه‌مند می‌کند.

خوشبختانه ما انسان‌ها ما طوری برنامه ریزی شده‌ایم که با درک دیگران، رفتار آن‌ها را کپی کنیم. توصیه ما به شما این است فردی باشید که دوست دارید فرزندتان باشد. به فرزندتان احترام بگذارید و رفتار و نگرش مثبتی به او نشان دهید، همچنین نسبت به احساسات فرزندتان همدلی داشته باشید تا او نیز از این روند پیروی کند.

دوست داشتن خود را با ابزار کردن و به آغوش کردن به آن‌ها نشان دهید

اجازه دهید که فرزندانتان به میزان علاقه شما را پی ببرند. همیشه سعی کنید عشق بی قیدوشرط خود را از طریق بغل کردن به او نشان دهید.

با ابزار محبت هیچ کودکی لوس نمی‌شود!

بسیاری از والدین از ترس لوس شدن کودکان خود، به آن‌ها ابزار علاقه نمی‌کنند؛ حتی آن‌ها جملات تربیتی برای والدین که پیش‌تر درباره آن صحبت کردیم را نیز از فرزندان خود دریغ می‌کنند تا لوس نشود. در حالی که این رفتار اشتباه است. تنها کارهایی که موجب لوس بار آمدن بچه‌ها می‌شود، محافظت بیش‌ازحد، زیاده‌روی در امور مالی و نرمش بیش‌از‌اندازه با آن‌ها است. اگر به جای عشق واقعی این رفتارها را در قبال فرزندتان داشته باشید؛ قطعا لوس می‌شوند.

فرزند پروری مثبت، مهربانانه و با اقتدار را تمرین کنید

بچه ها از طریق تجربیات مختلف، زندگی کردن را یاد می‌گیرند؛ پس به آن‌ها به‌خصوص در سال‌های اولیه زندگی‌شان، تعامل مثبت خانوادگی بدهید. اگر به کودک خود تجربیات منفی بدهید، رشد لازم را نخواهند داشت.

با نگرش مثبت مشکلات را حل کنید

تجربیات مثبت، ارتباطات عصبی خوبی را در مغز فرزندتان ایجاد می‌کند و خاطرات به یاد ماندنی را از شما در مغز او شکل می‌دهد. هرچند که مثبت‌اندیشی در مقابل رفتارهای بد خردسالان آسان نیست؛ اما می‌توان از طریق تربیت درست از تنبیه کردن نیز اجتناب کرد.

پناهگاهی امن برای فرزند خود باشید

به فرزندتان نشانه دهید که همیشه و در هر لحظه حمایتگر او هستید و برای رفع نیازهای خود تلاش می‌کنید. طوری رفتار کنید که کودکان شما را به‌عنوان مامن امن خود بدانند و حتی با وجود خطاهای زیاد دوباره به شما روی بیاورند.

توصیه نهایی ما به شما این است که فرزند پروری خوب را بیاموزید و از تربیت بد خودداری کنید.

باید پذیرفت انجام  بسیاری از نکات آسان نیست و احتمالاً هیچ کسی هم نمی‌تواند به همه آن‌ها عمل کند. با این حال اگر بتوانید توصیه‌های این مقاله را انجام دهید، بخش زیادی از مسیر را به درستی پیش رفته‌اید.

منبع

درباره‌ی webmod

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *